Aasta siis oli 2010. Kevade saabudes hakkasime Mella ja Kidraga plaanima väikest rattatrippi mõnes põnevas paigas. Valisime lõpuks sihtkohaks endise vennasvabariigi Ukraina. Kokkusätitud plaan nägi ette, et pakime oma rattad kokku ja läheme koos nendega bussi peale, mis meid (ümberistumisega Riias) läbi Läti, Leedu ja Poola otse Ukrainasse Lvivi linna viib. Sealt edasi pidime sõitma rongiga Odessasse ja sealt juba kuhu jumal juhatab, tee viib ja jalad väntavad.
13.
mai
Esmamulje Ukrainast ja Lvivist oli selline, et seal on väga palju nõukogude aega meenutavat – lagunenud ja räämas hooned, vanad nõukogude autoimed jms. Hiljem, kui mägedes juba otsapidi olime, sai selgeks küll, miks siin Hyundaisid ja KIA-sid pole – need ei peaks sellele valule lihtsalt vastu, mis neid nendel auklikel mägiteedel tabab. Pargis keksisid kohalikud mustlased ringi, käies möödakäijatelt kordamööda raha lunimas. Lviviga pikema tutvumise jätsime siiski tagasituleku päevale – samast kohast pidime 2 nädala pärast uuesti bussi peale trügima. Või vähemalt üritama.
Seega tuli meil nüüd välja mõelda uus plaan ja masendusest rongist mahajäämise või õigemini mahajätmise pärast üle saada. 22 grivna eest saime probleemideta kohaliku rongi peale (kohalike ja pikamaa liinide raudteejaamad asetsevad kusjuures eraldi, mida valvab terve hulk mundrikandjaid), mis pidi meid vähemalt linnast välja viima. Linnast oli aga vaja kohe välja saada, kuna hakkas pimedaks minema ja ratastega keset suurt linna pole kuigi tark jääda ööd lageda taeva alla veetma. Seda, kas rongijuhiks oli piilupart, me teada ei saanud, küll aga selgus juba varakult, et see rong sõidab tsuh-tsuh-tsuh, umbes 20 km/h. Üks proua kooserdas mööda vagunit ringi ja tassis kohalikele härradele kilekottidega õlut ette väikese juurdehindlusega ja siunas meid oma arusaamatus keeles, oletatavasti üsna ebatsensuursete väljendaitega, kui tema intonatsioonist ja näoilmest võis välja lugeda. Põhjuseks olid vagunis istmete vahel olevad rattad, mis liikumisruumi pisut takistasid ja see ei meeldinud talle sugugi. Näitamaks oma frustratsiooni virutas isegi jalaga ühele rattale. Lõpuks ronisime rongist Pidmonastiri nimelises kohas maha ja asusime endale ööseks telkimisplatsi otsima. See ei olnud lihtne, kuna väljas oli vahepeal täielik kaamos maad võtnud. Üks kohalik härrasmees, kes näitas meie suhtes suurt sõbralikkust üles, pakkus meile enda juures ulualust. Kuna me aga ei soovinud tüli teha ja tahtsime esimese öö ikka välitingimustes ööbida juhatas mees teesuuna kätte, kuhu poole tüürida, et telkimiskõlbulik plats leida. Ühe võsa alla saime lõpuks telgid üles ja sellega võisime ka kergemini hingata. Päris kurnav ja erinevaid emotsioone pakkunud päev oli õhtusse jõudnud. Oli aeg jalga puhata ja head ukraina kesvamärga nautida.
15. mai
17. mai
Õhtul kella seitsme paiku asusime Truskovetsi külje all metsa telki üles panema. Koormakile osutus päästerõngaks uppuvatele rottidele – ükski tilk ei saanud sealt läbi pressida. Ja tõele ja kilele au andes ei pressinudki.
Telgiga karuperse laanes
Koht oli küll suhteliselt ebameeldiv ja mingid valgete õitega taimed (esmavaatluse järgi harilikud mudasoo-valgelaugud) eritasid üsna ebameeldivat odööri, aga valikuvõimalused looduslikult kauni ööbimiskoha leidmiseks puudusid. Ja päeva lõpuks kujunes esimest korda üsna korralik kilometraaž arvestades maastikku –63 km.
18. mai
Kella 11 paiku jõudsime Tustini poe juurde. Viimased kilomeetrid olimegi sunnitud jalgsi tulema – märjal, savisel, aukus ja lahtiste kividega teel laskuda pole eriti ohutu. Pood oli küll sel hetkel suletud. Kuna kohalikud vaikselt aga kogunesid poe juurde võis eeldada, et müüja mingil hetkel siiski kavatseb poe avada. Seepärast otsustasime poe piduliku avamise ära oodata, sest polnud ka teada, kus järgmine kord saab keha kinnitada ja janu kustutada. Vaatamist paistis olevat, ronisime teed mööda mäe otsa. Mäe otsast avanes harukordselt kaunis vaade ümbritsevatele metsadele ja mägedele. Isegi mingi lossi varemed olid mäe otsas.
Ettevalmistused tehtud
jõudiski kätte kauaoodatud lahkumispäev. Buss väljus Tallinna bussijaamast kell
06.30 varahommikul.
Takso
viis rändajad varakult koos suurte pakkidega bussijaama. Riia bussile saime
suhteliselt hõlpsalt peale, kuigi südamesse murdis mure nende suurte ja
mahukate pampude pärast – bussi pakiruumid pole teatavasti kummist. Selgus, et
selle suuremõõtmelise pagasi eest tuleb ka bussijuhile eurosid luftitada. Tühja
kah, mõtlesime, peaasi, et peale võetakse ja kohale veetakse. Riia bussijaamas teatas bussijuht, et 30 eurot tuleb kokku maksta
rataste vedamise eest. Tundus kahtlaselt palju. Pääsesime (pärast ähvardust, et
kui tšekki nõutama hakatakse, siis maksab iga mees 25 eurot) siiski 20 euroga. No asi seegi.
Järgmisena
tuli oodata Lvivi bussi. Selle pealt maha jäämine oleks tähendanud Ukrainast
vaid helesinist unistust, sest Riiast Lvivi sõidab buss ainult üks kord
nädalas. Lvivi bussi peale trügis päris arvestatav hulk inimesi suurte
kohvritega, nii et hinge hakkas vägisi pugema kahtlus, et selle kahekordse
bussi peale, kus nii väiksed pagasiruumid taga on, sääraste kastidega küll ei mahu.
Kui teiste reisijate asjad olid peale saadud küsis üks bussijuhtidest, et kas
maksame ka neile. Jaatava vastuse puhul ütles, et taks on kokku 60 eurot.
Polnudki muud valikut kui nõustuda ja bussijuhid hakkasid kaste peale upitama.
Läbi suure pingutuse saadi õnnelikult rattad koos muu kraamiga bussi peale ja
sõit Ukraina poole võis alata kell 12.00. Suurem ärevus ja stressitekitav
närvipinge seoses bussi peale saamisega oli nüüd seljataga ja pingelangus suur.
Hea meel oli tõdeda, et vanarahva tarkus „raha paneb rattad käima“ oli seekord
sõna otseses mõttes tõeks osutunud ja ratastega bussi peal nüüd tõesti olime.
16.15
jõudis buss Leedu linnakesse nimega Marijampole ja sealt siirdus edasi Poola poole,
kuhu jõudsime juba poole tunni pärast. See suur ja otsatuna tunduv Poola! Kell
20.00 sõitis buss endiselt mööda Poola maanteed. Väike elevus tekkis bussis
naisreisijate vahel, kes ei suutnud kokkuleppele jõuda teleka vaatamise osas,
tahtsid temperamentsete slaavitaridena vaata et karvupidi kokku minna. Lõpuks
lahenes tüli sellega, et telekas pandi lihtsalt kinni, kuna ühe naisreisija
„pisike tütreke“ (14 aastane tsikk) ei saanud puhata.
23.45
jõudsime lõpuks Poola-Ukraina piirile, kust edasi lubati sõita alles kella 2
paiku öösel. Piirivalvurid peavad ka oma leiva välja teenima. Pärast piiri
ületamist saime kohalikust tanklast ka esimese ukraina õlle oma liigagi kainete näppude vahele. Sõita oli ju veel oi kui palju kilomeetreid.
14.
mai
Bussisõit Tallinnast Lvivi kestis kokku üle 25 tunni ja kella 8 paiku saabus buss vihmasesse Lvivi (saksa keeles
nimetatakse seda millegi pärast Lembergiks, elanikke seal 752 000, kellest tervelt
88% on ukrainlased). Lviv on Ukraina suuruselt seitsmes linn, kuid Lääne-Ukrainas suurim.
Peagi olid rattad sõiduvalmisv pandud ja asusime linna poole
teele olukorraga tutvuma. Esimesest einelauast suutsime mööda minna.
Doitše bratvurst
Kohe bussijaamast üle tee minnes tabas meid omapärane vaatepilt - kesklinnas 9-korruselise kortermaja ees einestas murul mustavalgekirju lehm. Tuuletallajad arutasid isekeskis, et võib-olla toodi lojus 8. korruselt liftiga välja jalutama ja hommikust sööma. Ei tea ju kohalikke kombeid ja eluolu.
Doitše bratvurst
Kohe bussijaamast üle tee minnes tabas meid omapärane vaatepilt - kesklinnas 9-korruselise kortermaja ees einestas murul mustavalgekirju lehm. Tuuletallajad arutasid isekeskis, et võib-olla toodi lojus 8. korruselt liftiga välja jalutama ja hommikust sööma. Ei tea ju kohalikke kombeid ja eluolu.
Pärast
seda, kui peaaegu terve päeva oli ilm meid kimbutanud lakkamatu vihmaga pöördus
see pärast lõunat korraga selgeks, päikesepaisteliseks ja väga soojaks, andes
meile aega enne rongile minekut perroonil oma hilpe kuivatada.
Hilpude kuivatamine Lvivi raudteejaamas
Esmamulje Ukrainast ja Lvivist oli selline, et seal on väga palju nõukogude aega meenutavat – lagunenud ja räämas hooned, vanad nõukogude autoimed jms. Hiljem, kui mägedes juba otsapidi olime, sai selgeks küll, miks siin Hyundaisid ja KIA-sid pole – need ei peaks sellele valule lihtsalt vastu, mis neid nendel auklikel mägiteedel tabab. Pargis keksisid kohalikud mustlased ringi, käies möödakäijatelt kordamööda raha lunimas. Lviviga pikema tutvumise jätsime siiski tagasituleku päevale – samast kohast pidime 2 nädala pärast uuesti bussi peale trügima. Või vähemalt üritama.
Olulisem oli aga nüüd
Odessa rongi peale saada. Esialgu öeldi raudteejaamast, et ratastega ei võetagi
peale, mis tekitas juba kerget ärevust. See lükkaks kogu matkaplaani pea peale. Rong
pidi väljuma 19:45, selleks tuli veel mitu tundi oodata, enne kui tõehetk saabub.
Ja lõpuks selguski kibe tõsiasi, et ei saanudki rongi peale. Mella käis asja
veel uurimas ja talle tehti „aus“ pakkumine, et 1000 grivna (u 2000 krooni)
eest võivad tuuletallajad rongi peale vabasse kupeesse ronida koos oma
ratastega. See summa aga oli liig mis liig ja polnud matka eelarvega teps mitte
kooskõlas. See oli siis kinnitus, et raha eest saab seal maal kõike. Aga kui
raha ei ole, siis sõidadki rattaga.
Seega tuli meil nüüd välja mõelda uus plaan ja masendusest rongist mahajäämise või õigemini mahajätmise pärast üle saada. 22 grivna eest saime probleemideta kohaliku rongi peale (kohalike ja pikamaa liinide raudteejaamad asetsevad kusjuures eraldi, mida valvab terve hulk mundrikandjaid), mis pidi meid vähemalt linnast välja viima. Linnast oli aga vaja kohe välja saada, kuna hakkas pimedaks minema ja ratastega keset suurt linna pole kuigi tark jääda ööd lageda taeva alla veetma. Seda, kas rongijuhiks oli piilupart, me teada ei saanud, küll aga selgus juba varakult, et see rong sõidab tsuh-tsuh-tsuh, umbes 20 km/h. Üks proua kooserdas mööda vagunit ringi ja tassis kohalikele härradele kilekottidega õlut ette väikese juurdehindlusega ja siunas meid oma arusaamatus keeles, oletatavasti üsna ebatsensuursete väljendaitega, kui tema intonatsioonist ja näoilmest võis välja lugeda. Põhjuseks olid vagunis istmete vahel olevad rattad, mis liikumisruumi pisut takistasid ja see ei meeldinud talle sugugi. Näitamaks oma frustratsiooni virutas isegi jalaga ühele rattale. Lõpuks ronisime rongist Pidmonastiri nimelises kohas maha ja asusime endale ööseks telkimisplatsi otsima. See ei olnud lihtne, kuna väljas oli vahepeal täielik kaamos maad võtnud. Üks kohalik härrasmees, kes näitas meie suhtes suurt sõbralikkust üles, pakkus meile enda juures ulualust. Kuna me aga ei soovinud tüli teha ja tahtsime esimese öö ikka välitingimustes ööbida juhatas mees teesuuna kätte, kuhu poole tüürida, et telkimiskõlbulik plats leida. Ühe võsa alla saime lõpuks telgid üles ja sellega võisime ka kergemini hingata. Päris kurnav ja erinevaid emotsioone pakkunud päev oli õhtusse jõudnud. Oli aeg jalga puhata ja head ukraina kesvamärga nautida.
15. mai
Hommik saabus kohalike
vikerviiside saatel. Lähedal asuval karjamaal demonstreeris üks kohalik tundmatu tenor
lehmadest koosneva publiku ees oma suurepärast lauluhäält, loomade
nüpeldamiseks mõeldud kantsik käes. Kontsert oli oivaline ja meenutas mingi
eluka armuhüüdu põlismetsas, aga peagi otsustasime tema kütkestava hääletämbri
rüpest ennast lahti kiskuda ja edasi liikuda. Õnneks oli ilm ilus ning peagi
saime telgi kokku, misjärel võis asuda Ukraina vaatamisväärsusi avastama.
Esimesed kilomeetrid paraku rattaga sõitmist eriti ei võimaldanud –
tõenäoliselt lehmade karjatamiseks mõeldud tee oli üpris künklik, mudane ja
kitsas. Aga mõne aja pärast jõudsime mööda seda rada kulgedes külasse,
kus sai esimest korda ka sööki ja jooki külapoest grivnade eest lunastada. Poe
ees janu kustutades nägid Eestis uhke autopargiga harjunud silmad esimest korda
veidrat (aga ette rutates Ukrainas küllaltki tavalist) vaatepilti, kus külamees
hobuvankriga poe manu veeres, et vajalikku söögikraami kaarikuga koju vedada.
Lähedal künka otsas seisid kõrvuti suisa kolm kirikut keset küla,
valikuvõimalus missugune.
Kolm kirikut keset küla
Kuna
eelmisel õhtul olime rongi aknast vilksamisi ühe lossi varemeid silmanud, siis
nüüd nende suunas liikusimegi. Lossi juurde jõudes selgus, et tegu on äärmiselt
vaatamisväärse, punastest kividest ehitisega Staroje Selos, mille praeguseni säilinud osa rajati 17. sajandi keskel.
Staroe Selos
Lossi juures oli meeldiv
ka puude all hommikueinet süüa. Lossi kõrval ootas üks järjekordne
hobuvankrimees stopp märgi ees, et ega rongi tulemas pole. Ohutu liiklus
eelkõige!
Ukraina liiklus
Edasi tulid tee peale ka esimesed üpris aukartust äratavad tõusud. Loodus hakkas vaikselt märku andma, kuhu me saabunud oleme. Kella poole nelja paiku jõudsime oma teekonnal külakesse nimega Miljatitš. Poe ees istudes ja jalga puhates oli näha elavat liiklust külas – hoburakendid, lehmad, kanad-kuked, inimesed, koerad, kitsed ja muud pudulojused.
Edasi tulid tee peale ka esimesed üpris aukartust äratavad tõusud. Loodus hakkas vaikselt märku andma, kuhu me saabunud oleme. Kella poole nelja paiku jõudsime oma teekonnal külakesse nimega Miljatitš. Poe ees istudes ja jalga puhates oli näha elavat liiklust külas – hoburakendid, lehmad, kanad-kuked, inimesed, koerad, kitsed ja muud pudulojused.
Uulitsal
Tõeline naturaalmajanduslik piirkond paistis olevat, kus autosid liigub suht vähe. Üks vana hea "kopikas" oli päris veidral moel ära tuunitud ja läikivad valuveljed alla keeratud. Tõenäoliselt oli tegu kohalike üleküla kärbestega, kes sellega naiste hulgas tehtud mehed olid.
Peale kella kaheksat leidsime laagriplatsi metsa all. Ilm oli küll õhtuks jälle vihmale pööranud. Õnneks lubas vähemalt kuivalt telgi üles panna. Leidsime lohutust telgis vihmavarjus istudes kohalikust kangest keelekastest, mida seal gorilkaks nimetatakse. Silma hakkas see, et erinevad gorilkad on enamasti kunstnikerdustega (tahaks öelda, et esmaabi) pudelitesse villitud ning hommikuks terve päeva püsivaid tervisekahjustusi ei tekitanudki. Lisaks veel päris odav kraam ka. Kidral läks natuke pahasti oma ratta sadulaga, pidi lootma, et see päris ära ei lagune tagumendi all ja palja pulga otsas edasi ei pea väntama. Uue infona saime mobiiltelefonist teada, et kõneminut Eestisse maksab kõigest 47 krooni, nii et muudkui helista ja lobise terviseks.
16. mai
Tõeline naturaalmajanduslik piirkond paistis olevat, kus autosid liigub suht vähe. Üks vana hea "kopikas" oli päris veidral moel ära tuunitud ja läikivad valuveljed alla keeratud. Tõenäoliselt oli tegu kohalike üleküla kärbestega, kes sellega naiste hulgas tehtud mehed olid.
Peale kella kaheksat leidsime laagriplatsi metsa all. Ilm oli küll õhtuks jälle vihmale pööranud. Õnneks lubas vähemalt kuivalt telgi üles panna. Leidsime lohutust telgis vihmavarjus istudes kohalikust kangest keelekastest, mida seal gorilkaks nimetatakse. Silma hakkas see, et erinevad gorilkad on enamasti kunstnikerdustega (tahaks öelda, et esmaabi) pudelitesse villitud ning hommikuks terve päeva püsivaid tervisekahjustusi ei tekitanudki. Lisaks veel päris odav kraam ka. Kidral läks natuke pahasti oma ratta sadulaga, pidi lootma, et see päris ära ei lagune tagumendi all ja palja pulga otsas edasi ei pea väntama. Uue infona saime mobiiltelefonist teada, et kõneminut Eestisse maksab kõigest 47 krooni, nii et muudkui helista ja lobise terviseks.
16. mai
Järgmisel hommikul selgus
ebameeldiv tõsiasi, et vihmavaling polnud öö jooksul lakanud ja ladistas
muudkui edasi. Poole 12-ni istusime telgis ja ootasime, et vihm üle jääks. Kuna ilma paranemise lootust ei
olnud, tuli lõpuks ikkagi teele asuda. Kaua sa ikka passid siin sedasi. See oli
ka ainuõige otsus, sest nagu hiljem selgus, siis sel päeval vihm ei jäänudki
üle. Kuna kõik matkamehed olid luuüdini märjad otsustasime selleks päevaks
Ukraina kliimaga võitlemise lõpetada ja kobisime kella nelja paiku Šeretsi
külas hostelisse, mille eest tuli kokku „tervelt“ 180 grivnat välja käia.
Aga saime seal selle eest vahelduseks natuke kuivas olla ning läbivettinud
hilpe ja muid esemeid kuivatada. Samuti ei teinud paha ka oma ihu pesta pärast
4 päeva teel olemist. Viimased kukrusse jäänud grivnad vahetasime hosteli
baaris rõõmsalt õlle vastu ja lasime mõnuga voodi peal leiba luusse. Läksime
Mellaga pärast mõningast pikutamist
alevi vahele poodi ja pangaautomaati otsima, sest sularahakriis oli ilmselgelt
terendamas. Veelgi hullem – ka nälg, kui poed ka edaspidi ei kavatse
pangakaarte tunnistada (enamikes läbitud poodides polnud isegi kassaaparaate,
kaarditerminalist siis rääkimata. Näpukalkulaatorid oli maksimum, mis seal
tehnikat meenutas). Tee peal hakkas silma, kuidas kohalikud noorsandid suvalise
auto rattale jalaga virutasid ja auto signalisatsiooni üürgama panid. Eks
noored peavad ikka kuidagi ennast lõbustama, arusaadav. Ja oh seda imet,
pangamasin keelduski sularaha eraldamast sisserännanutele. Eks see tõotas
järgmiseks päevaks arvatust pikemat teekonda ilma söögi ja joogita.
SMS
vahendusel saime rõõmusõnumi Eestist, et Lvivi kanti lubab ilmateade veel
terveks nädalaks vihma. See teadmine tegi kõigil kohe südame alt soojaks. Selle peale polnudki muud targemat teha, kui
toas pudelil Ukrainkal kork maha keerata ja loota, et siin Ukrainas veel kunagi
ka päike tuuletallajate peale paistma hakkab. Läbi põranda kostus meeleolukat
umpa-umpa muusikat kohaliku Mati Nuude esituses, mis nagu unelaul mõjus. Ahjaa,
päeva parim uudis oli see, et Ukrainasse on Microsoft Office 2010 jõudnud!!
17. mai
Hommik algas õnneks ilma
vihmata. Päeva eesmärgiks oli jõuda Karpaatide (täpsem oleks öelda
Ees-Karpaatide) lähedusse Truskovetsi linna külje alla, mis on päris korralik
turismimagnet oma mägede ja tervisliku vee allikatega. Peale kella 11 jõudsime
Kolodrubi külasse, kus lehmad rahulikult omapäi mööda tänavat ringi jõlkusid, nagu
see kuulukski neile. Kedagi ei paistnud see küll morjendavat, ainult
tuuletallajate imestunud näod reetsid, et see midagi ebatavalist võiks olla.
Enne kella nelja jõudsime
natuke suuremasse asulasse või õiemini linna Drogobõtši. Linn on isegi mingi rajoonikeskus ja elanikke seal oma 77 000. Seal
linnas lahenes sularahaprobleem ja õnnestus ka esimest korda päeva jooksul midagi
hamba alla saada. Keset keerutavaid tuuli einestades avastas Kidra, et tee peal
on selline tühine asi nagu telgi kattekile ära kadunud. Arvestades ilmaolusid oleks see tõotanud
edaspidiseks küllaltki sõna otseses mõttes märgasid unenägusid telgis. Aga läks
siiski hästi, sest linn oli piisavalt suur, et õnnestus ehitustarvete pood
leida ja sealt koormakile telgi katmiseks hankida. Edasisi klimaatilisi
tingimusi arvestades oli see väga kasulik ost enda looduse stiihia eest
varjamiseks. Rattaga kulgemise osas olid nüüdseks aga saabunud juba ka korralikud tõusud, kust oli paras tegemine üles rühkida. Õhtul kella seitsme paiku asusime Truskovetsi külje all metsa telki üles panema. Koormakile osutus päästerõngaks uppuvatele rottidele – ükski tilk ei saanud sealt läbi pressida. Ja tõele ja kilele au andes ei pressinudki.
Koht oli küll suhteliselt ebameeldiv ja mingid valgete õitega taimed (esmavaatluse järgi harilikud mudasoo-valgelaugud) eritasid üsna ebameeldivat odööri, aga valikuvõimalused looduslikult kauni ööbimiskoha leidmiseks puudusid. Ja päeva lõpuks kujunes esimest korda üsna korralik kilometraaž arvestades maastikku –63 km.
18. mai
Järgmisel hommikul ei
olnud keegi üllatunud, et vihma jälle kallas. Seekord istusime ja ootasime
ainult kella üheteistkümneni, aga ei olnud lootustki, et midagi paremuse poole
võiks minna. Ja metsaalune oli ööga veel suuremaks mudalaukaks muutunud. Me
kannatus lõpuks katkeski, sest telgis polnud ei süüa ega juua, mistõttu
otsustasime Mellaga Truskovetsi tagasi jalutada 1-2 km, et poes käia. Poest
telgi poole tagasi kõndides sündis ime ja päike hakkas ennast tasahilju ilmutama.
Vihmapaus andis hea võimaluse telk ja asjad kokku panna ja asuda teele
Borislavi poole. Ilm oli aga ainult petlikult ilusaks läinud - meelitas
ratturid metsast välja ja lasi siis kohe uue valingu kaela. Sadas õhtuni välja.
Borislavi poole mäest üles vänderdades läks üks eesti numbriga BMW mööda, mis
korrakski väikest elevust tekitas. Ülejäänud elevus kulus mäest üles
turnimiseks.
Borislavist välja sõites
tabas meid järgmine nöök – minu rattal läks taguminsel rattal rehv katki. Ja
vihma ladistas edasi nagu oavarrest. Tuli kotid ratta pealt maha tõsta ja ratas
kummuli keerata. Uus sisekumm oli mul küll kaasas, aga selgus, et see ei sobi –
enne matka oli ratas hoolduses käinud ja meistrimees oli taha laiema rehvi
pannud. Polnud muud teha, kui mu kompsud Mella ja Kidra ratta peale tõsta (et
saaksin ratast käekõrvalgi veeretada) ja asuda siis jalgsi laagripaiga
otsingutele ratas käekõrval. Mu ratta selga istuda ei olnud võimalik. Mäest
üles. Ei saa öelda, et oleks kõige soodsam olukord olnud, kuidagi ei tahtnud
Ukraina vanajumal elu kergeks teha tuuletallajatele Eestimaalt. Nagu oleks
meiega mingi kana kitkuda (Eesti tegi kossus kunagi Ukrainale pähe?), et
kõikvõimalikud õnnetused otsustas tee peale veeretada. Jäi üle ainult ennast
lohutada rahvatarkusega, et mis ei tapa, see pidavat tugevamaks tegema. Olime
Ukrainasse tulnud lootuses sooja ilma ja päikest eest leida, aga selle asemel
saime päevi kestvat lausvihma ja jahedat õhku.
Paljulubav taevas ja tee
Niisiis
tuli edasi rühkida (lõpuks 4-5
km ) ratas käekõrval, 12% mäest üles.
Tõusul ei paistnud lõppu tulevatki. Karta on, et sellisest mäest, mille teed
katavad ühtlased augud (teed on täielik katastroof seal kandis!) oleks ka
tervete rehvidega ratta seljas üsna keeruline üles saada. Kella 19.30 paiku
saime telgi kuskil keset mäge teeäärses võpsikus suurte puude alla kuidagimoodi
üles, kõik asjad märjad. Erilist jututuju sellel õhtul meil ei olnud.
Mõtiskledes selle üle, milliseid imelisi elamusi olime siis senise teekonna
jooksul Ukrainas kogenud - Odessa rongist jäeti maha, iga päev
praktiliselt oli vihma sadanud, minu rattal läks kumm katki, Kidral jukerdas
sadul. Aga nagu öeldakse, et raskused on selleks, et neid võita (tollel hetkel
tundus see tarkusetera rohkem tühja targutusena) ja püssi ega muud relvastust
keegi õnneks põõsasse telgi kõrvale ei visanud. Küll aga tulid nii mõnedki
vandesõnad huulile kogu selle saaga peale mõeldes. Ja mõte liikus lisaks veel selles
suunas, et kogu sellele jandile oleks krooniks see, kui tagasi minnes jääks ka
Lvivist Tallinna suunduva bussi pealt maha.
19. mai
Hommikul ärgates selgus,
et vihm on lakanud (ei või olla!), aga pilves oli ikkagi päris kõvasti, nii et
pikka pidu ja kuiva heina ei tõotanud ka see päev. Kuna see ööbimispaik asus
keset tõusu (ei teagi, mis ime läbi see koht leiti, sest olime ju mäe nõlva
peal) läksid Mella ja Kidra hommikul maad uurima, mis maastik ees ootamas on. Eelvaatlus tehtud sai laager
kokku ja koos kodinatega teele asuda. Mida üles mägede poole läksime, seda
jahedamaks ja hõredamaks õhk ka läks. Juba eelmine õhtu andis märku, et ka
telkimiskohtadega ei ole mägedes just hõisata – iga künka otsa telki üles ei
saa panna, ilma et keegi telgist välja veereks. Veel üks asi, mis ratta juures
hakkas üles ütlema kohaliku maastiku iseärasuse tõttu, olid pidurid. Õigemini
piduriklotsid, need kippusid päris kiiresti ära kuluma. Juba andiski tunda, et
tagumist pidurit pole eriti mõtet sõtkuda, erilist mõju see kiirusele ei
avaldanud. Õnneks esimene pidur pidas kauem vastu ja andis lootust, et ehk
õnnestub mägedest siiski alla ka jõuda tervete kontidega. 9 päeva jäi ju veel
ikkagi sõita. Ega kohalikud elanikud meid oma rataste ja rattakottidega nendel sopastel
teedel ja lausvihmaga eriti tervete inimestena ei osanud näha, mõnel oli isegi
pisut haletsev nägu meid vaadates – vihmamehed Eestist. Aga muidu on Ukrainas,
vähemalt Lääne-Ukrainas, inimesed eestlaste vastu väga sõbralikud ja lahked.
Ida-Ukraina oma venemeelsusega võib-olla nii lahke poleks, aga mine tea ka.
Pärast kella 12 saime
jälle tuult tiibadesse ja otsapidi metsast välja. Teekond jätkus esialgu ratas
käe kõrval ülesmäge. Ikka edasi, ikka edasi, ei sammukestki tagasi.
Tagasiveeremisel oleks kenakese hoo muidugi üles saanud. Umbes 2 km trügisime
jätkuvalt tõusvas joones kulgevat mäge mööda. Seejärel 2 km ka mäest alla – see
võttis isegi rohkem võhmale kui üles trügimine. Sellise järsaku peal tuleb
tublisti muskleid rakendada, et ratast koos pagasikilodega kinni hoida. Sõita
ka ei julgenud, sest mingi 60 km/h kiirus poleks mingi küsimus olnud – kuna
kanti ei tundnud ja arvestades võimalikke ohte seoses teeoludega, siis ei
söandanud. Shidnitsa külast läksime läbi ja varsti oligi aeg jälle laagrisse
jääda. Üsna varakult seekord, kell polnud veel neligi. Kuna leidsime sobiva
kuusetuka, siis otsustasime sinna jääda, mitte saviaugusopa teed mööda jätkata
oma Kolgata teed. Ja öö kuuse all magada. Varasemad kogemused näitavad, et
kuuse all on päris sobiv ööbida. Võrreldes eelmiste ööbimiskohtadega oli see
isegi üllatavalt rahuldav, mõnus hõre kuusemets, aga samas ülevalt piisavalt
tihe kaitsmaks telki vihma eest. Metsa alla jõudmiseks tuli aga natuke vaeva ka
näha, sest teed ja metsa eraldas savine mudalaugas.
Öömaja ja kohalik külmarohi
Kohalikud linnud võtsid
laulu üles. Loodusemees Kidra teadis selle peale arvata, et nad soovivad
üksteisega vahikorda astuda, seepärast lärmavadki nii hirmsasti. Me oleks ise
võinud ka lärmata, kui mõni kena Ukraina preili tuuletallajaid oleks ümmardama
tulnud.
20.
mai
Äratus kell 8. Polnud
mõtet kauem passida, sest vihma ei sadanudki seekord. Jahe oli küll veidike
magada, aga vähemalt kuiv. Sõita tuli mööda erakordselt savist ja märga teed,
mis oli lisaks ka päris auklik ja lahtiste kividega. Ratastest hakkas selle
pärast lausa kahju, mis vett ja vilet nad pidid saama seda teed läbides. Kohati
sai ka ratast käe kõrval läbi aukude trügida. Aga vahepeal oli lihtsalt meeleolukas tõus.
Kella 11 paiku jõudsime Tustini poe juurde. Viimased kilomeetrid olimegi sunnitud jalgsi tulema – märjal, savisel, aukus ja lahtiste kividega teel laskuda pole eriti ohutu. Pood oli küll sel hetkel suletud. Kuna kohalikud vaikselt aga kogunesid poe juurde võis eeldada, et müüja mingil hetkel siiski kavatseb poe avada. Seepärast otsustasime poe piduliku avamise ära oodata, sest polnud ka teada, kus järgmine kord saab keha kinnitada ja janu kustutada. Vaatamist paistis olevat, ronisime teed mööda mäe otsa. Mäe otsast avanes harukordselt kaunis vaade ümbritsevatele metsadele ja mägedele. Isegi mingi lossi varemed olid mäe otsas.
Vaade Tustini külale
Sellistel hetkedel
tundsime, miks me olime vabatahtlikult nendesse vihmametsadesse tulnud ennast
leotama. Välimuse järgi olime nagu ühed kasimata tondid, karva kasvanud ja
pesemata. Mella, kellele meeldis šamaaninõia kombel aegajalt harukordsetel
vihmapausi hetkedel vihma manada, hakkas ka seal oma vihmapalvust ulguma. Sest
juba peaaegu tund aega polnudki vihma tulnud. Aga mäe otsast alla jõudes
rõõmustaski karvatonte avatud pood. Kerge eine manustatud asusime taas teele.
Sedapuhku viis tee (oo, asfalt!!) päris mitu kilomeetrit mäest alla, nii et ei
pidanud üldse väntamagi. Veider tunne oli kuidagi, arvestades eelmisi
kilomeetreid. Poole kahe ajal saabusime külakesse nimega Verhije Ovidne ja
lasime vorstidel ja saial taas hea maitsta, tavapärane päevane roog. Vaade oli
aga taas maagiline – ümberringi kaunid suured mäemürakad laiumas.
Isegi sinist
taevast näitas korraks, mida polnud mitu päeva näinud juba. Selles külas
jalutas paar hobust mööda teed omapead. Tundub, et Ukraina koduloomad on üpris
iseseisvad – peremees annab käsu kätte, millal kodus tagasi peab olema ja mine,
kus tahad. Tee ääres siblisid ka kanad ja paar kalkunit. Rahumeelset õnneks,
meil polnud plaanis nendega seal tänupüha tähistama hakata. Vahelduseks ka mõni vahva mälestusmärk Ukraina ajalooliste tegelaste kohta.
Tarass Ševtšenko (see ülemine tüüp), peetakse kaasaegse ukraina kirjanduse rajajaks
Tarass Ševtšenko (see ülemine tüüp), peetakse kaasaegse ukraina kirjanduse rajajaks
Aga ilm läks üha
ilusamaks, Mellal tärkas soov isegi päikeseprille välja kaevata koti põhjast.
Päikesekiirt polnud tükk aega enam näinud. Sest nii kui päike välja tuli, nii
läks hoobilt ka päris soojaks õhk. Kidragi rabas särgi maha, et päikest võtta.
Tuleb kõik võimalused päikest võtta ära kasutada, mida vaestele eesti
turistidele võimaldatakse. Enne poe juurest lahkumist saime taas ka mingis
veidras keeles „raua needmist“ kuulda, kui kaunima õitsemisaja minetanud maani
täis ja märgunud püksiesisega „neiu“, kes ennist poe juures putkas õndsa und
oli näinud, meile oma sõnavara tutvustas umbes 10 minutilise tiraadiga. Paraku
polnud meil võimalik tema sarmikast „luulest“ aru saada. Ka sõnavõtu põhjus jäi
küllaltki arusaamatuks. Arvasime küll, et võib-olla oli asi selles, et Mella
talle korvi oli andnud ja ta nüüd solvus. Ei tea.
See päev tundus
meie õnn üldse kuidagi kummaliselt soodne olevat. 18.40 leidsime ülikauni
laagripaiga jõe ääres, mägede vahel. Isegi kotis olnud märgi riidehilpe oli
võimalik mõnda aega kuivatada ja jões saime ennast loputamas käia.
Korraks sai asjad isegi kuivama riputada
Õhtu poole hakkas taevas aga vargsi jälle pilve kiskuma ja tulid ka esimesed piisad. Sadu. Telgis istudes oli lisaks vihmakrabinale telgi katusel kuulda ka võimast vee kohinat, mida telgi taga vooklev üsna kiire vooluga jõgi tekitas. Oli siiski päris kena päev seljataga, mida nüüd telgis gorilkat trimbates hea meenutada oli.
Õhtu poole hakkas taevas aga vargsi jälle pilve kiskuma ja tulid ka esimesed piisad. Sadu. Telgis istudes oli lisaks vihmakrabinale telgi katusel kuulda ka võimast vee kohinat, mida telgi taga vooklev üsna kiire vooluga jõgi tekitas. Oli siiski päris kena päev seljataga, mida nüüd telgis gorilkat trimbates hea meenutada oli.
21. mai
Järgmisel
päeval otsustasime mitte edasi liikuda ja veel üks öö samas laagripaigas veeta.
Nädal oli täpselt möödas sõidu algusest ja koht väga lahe. Pealegi oli eelmise
päeva ilus ilm asendunud taas vihmaga ning ei olnud soovi kohe riideid ja asju
taas märjaks teha. Ei olnud suurt kiiret ka edasi tormata. Mella ja Kidra
käisid hommikul külakeskuses poes mandi järel ja polnud koha peal viga midagi.
Vihm oli suhteliselt vahelduva tugevusega - vahepeal tuli tugevamalt, vahepeal
ainult tibutas. Oli tahtmine teisel pool jõge asuva suure, mingist tundmatust
kivimist mäe otsa turnida. Teisele poole jõge viis suur rauast rippsild.
Tuuletallajad Rokkar, Mella ja Kidra
Isegi
vihm jäi mäkkeronimise ajal üle. Ja tasus sinna üles ronida küll. Ülevalt
avanes selle matka parim vaade, igasse kanti vaadates paistsid üha uued mäed,
lisaks see jõgi. Alla ronides vihm jälle tihenes. See hakkas juba vaikselt
nalja tegema. Kaua see võib meid nöökida niimoodi? Õhtu saabudes tuli jälle
külasse poe manu sammud seada. Kella 7 paiku, kui mandiga poest tagasi jõudsime
Mellaga, hakkas korraks isegi päikest sadama. Söök ja jook keresse ja telki
magama. Tasub ära märkida veel, et riided said iga päevaga üha kuivemaks
kotis! Samas oli kõrvalasuva mäe otsas
konstantselt süsimust pilv ja sadas palju rohkem, nii et oleks võinud hullemini
vast ka veel minna, kui see pilv oleks heaks arvanud allapoole tulla.
22. mai
Hommikul
käisime Kidraga veel korra üleval mäe otsas. Kell 9 panime laagri kokku ja tuli
teele asuda. Kuigi pisut kahju oli küll sellest kohast ära minna. Ja siis
muudkui anna jalgadele valu. Kella 12 paiku sõime Ljubinitsi bussipeatuses saia
ja liha.
Ukrainas
on komme, et poes juuakse viina, isegi vastavad lauad ja toolid on selleks
poodi toodud. Ljubinitsi pood polnud erand. Samal ajal, kui poe ees mustlased
Kidra käest küsitud kaarti uurisid, istusid nende prouad poes ja jõid rahumeeli
viina. Eks ole ajaviide seegi.
Meie
teekond jätkus aga endiselt lausvihmas. Kella kolme paiku istusime Ulitšna
külas katuse all vihmavarjus pea tund aega. Külad pakuvad seal üldse üpris häid
istumiskohti tee ääres sellise ilma tarbeks. Mulle saadeti Eestist sõnum, et
seal on samal ajal 28 kraadi sooja ja päike kõrvetab. See tegi ikka meele
rõõmsaks, kui tuled lõunasse sooja saama, aga on hoopis vastupidi – lõunas on
15 kraadi sooja ja vihm, Eestis aga leitsak. Sürr. Kidrale hakkas ka vist ilm
mõjuma – arvas, et selles bussipeatuses läks kana bussi peale ja sõidab jänest!
Üksteist vahtides leidsime, et Lvivskije Novostis peaks ilmuma esikaane lugu,
kuidas jõe ääres (eelmises laagripaigas) jõuranud karva kasvanud ja räpased
parmud osutusid Eesti turistideks. Tundub mõne kohaliku Õhtulehe loo moodi
küll. Ja milline promo Eestile meie poolt. Ega kodumaa heaks pole millestki
kahju!
Kella
5 paiku õhtul tundus kõik ideaalne – päike oli paistma hakanud, tee peale jäi
kena järv, kus sai ka ujumas käia. Hea koht ka telkimiseks. Aga siis hakkas
juhtuma – üks mees tuli ligi ja ütles, et selles kohas ei tohi me telkida, kuna
ta on sinna mingid kalamehed kutsunud. Ilmselt olime tahtmatult tema maale oma
santlaagri püsti pannud. Polnudki muud teha, kui asjad jälle kokku pakkida ja
uut laagrikohta otsima asuda. Ja siis hakkas muidugi jälle sadama. Sähvis välku
ja paugutas ka veel lisaks lausvihmale. Pärast tund aega ühe suure tamme all
kükitamist üritasime ikkagi edasi minna ja laagrikoha leida. Järve ääres olid
ülejäänud kohad lootusetud telkimiseks – täiesti läbi vettinud mülkad. Heinamaa
peal järve taga paistis kõrgem koht olevat, aga sinna minnes vajus jalg ikkagi
pahkluuni vee alla. Ühiselt nimetati kogu matka juba ellujäämislaagriks ja täna
oli siis selle laagri 10. päev. Alles kella üheksa ajal õhtul leidsime enam
vähem sobiliku koha, kuhu telk püsti panna, Stabniki asula külje all võsas.
Märg nagu kurat. Magada õnnestus poolenisti pea alaspidi ja käbid tagumikku
torkimas telgi all. Mugav nagu vesivoodis, ausõna.
23. mai
Järgmiseks
hommikuks polnud sittagi muutunud. Üle kella kaheksa magada ei kannatanud.
Üpris vesine olemine oli. Mellat tabas veel kerge paanikahoog, kuna arvas, et
oli fotoka kuhugi ära kaotanud. Õnneks see tõeks ei osutunud, see oli järve
äärest kiire kolimise käigus lihtsalt teise kohta sattunud kotis, kus ta
tavaliselt oli.
Poole
11 paiku jõudsime pärast kaart mägedes ringiga tagasi Truskavetsi. Sealt
jalutasime ratas käe kõrval läbi ja istusime maha jooma nagu Kungla rahvas
muistsel a`al vms. See päev oli ka mingi usupüha Ukrainas, igal pool
kirikukellad tagusid ja inimesed seisid karja kaupa kirikute ees, hakkas
silma ka see, et kõik kohad oli mingeid puuoksi täis riputatud. Jutlused
kajasid üle linna. Inimesed käisid ringi lilled näpus ja
uhkelt riidesse sätitud. Pidupäeva puhul oli ka päike ennast ilmutanud. Kohalikud miilitsad tundsid meie käekäigu vastumillegipärast huvi. Õnneks ei kahtlustanud
nad seekord tuuletallajaid üheski surmapatus ega tahtnud meid vastutusele võtta,
uurisid niisama, mis teeme sealkandis, heatahtlikult.
Edasi,
või õigemini siis tagasi, viis me tee jälle läbi Drogobitši Lvivi suunas. Tee
peal bussipeatuses väike õlu ja uued tagumised piduriklotsid ratastel alla.
Päike lõõmas ja viimaks oli võimalus ka ilma vihmata märja nahaga mõnda aega
sõita. Higi voolas ojadena. Päev mööduski vihmata, nii uskumatu kui see ka ei
olnud. Kella seitsme paiku keetsime teed ja tegime terviseabi profülaktikat
kohaliku hundijalaveega. Laagripaik sai mingisse hobuste koplisse karjamaale.
Õnneks ükski uudistama meid ei tulnud, kuigi Kidra, kes oli oma magamiskoti
Mella ja minu vahele sättinud telgis, mingil määral perutas küll.
24. mai
Äratus
kell 9. Kella üheteistkümne paiku nautisime juba päikest ja sooja Dobrivljani
bussipeatuses. Huvitav, mitu päeva seal kirikupühi peetakse, Gruševis käidi ka
24. mail uhkete riietega kirikus – jõulud maikuus? Sai poe ees süüa ja imestada. Mella polnud
nõus seejuures oma taskunuga kotist välja võtma, sest see oleks muidu rasvaseks
saanud. Kidra oli kole mossis selle peale, sest tema nuga võis täitsa vabalt
rasvaseks saada.
Pärastlõunal
jõudsime kuskile pärapõrgusse, kus mul läks teistkordselt tagumisel rattal
sisekumm. Ühe katuse all sai õlle
kõrvale kumm lapitud, aga seal särasid ka kohalikud vaimuhiiglased. Üks tüüp
sõitis Jawaga peaaegu katuse alla välja ja kukkus selle pealt otse maha, nii
juua täis oli. „Jobanaja hata“ urises üks tüüp, ise irvitas. Hata tähendab maja
ukraina keeles, teist sõna pole vist vajadust tõlkida.
Õhtu
eel jõudsime külasse nimega Bõstritsa. Istusime poe ees ja arutasime
päevasündmusi ja kuhu laagrisse heita. Korraga tuli üks vanem härra ligi ja
tegi juttu, et kust poisid tulevad ja kuhu lähevad. Kutsus siis poodi sisse,
kus kaeti laud söögipoolise ja gorilkaga. Ja nii ta läks – viin härra poolt ja
siis viin tuuletallajate poolt. Kui poest välja mineku ja laagrisse teele
asumise aeg oli, siis tundsime, et sellises olekus pole eriti võimalik ratta
seljas püsida. Miron (seesama lahke härrasmees), kellele olid tema naine Anna
ja tütred oma lastega poodi järele tulnud. Ilmselt polnud see esimene kord, kui
taat käe kõrval viidi tuppa magama, sest oma silma enam ta ei suutnud avada.
Tuuletallajad võeti lahkelt kaasa. Panime telgi Mironi ja Anna aeda ning
istusime pingi peale. Ja läks järgmine gorilka, ei saa ju ära ka öelda. Telgi ülespanemise protsess jäi mõistatuseks,
sest eriti sellest mälupilti polnud kellelgi. Sellist vinti polnud terve retke
jooksul veel üles saanud, kui Mironiga viina vihtudes.
Mironi ja Anna juures
25. mai
Hommikul oli mul
suu üpris paks ja aega olukorra seedimiseks - et vahvad vandersellid ja kuidas
siis nüüd korraga niimoodi välja kukkus. Pärast veega näo loputamist paluti
tuuletallajad lahke pererahva poolt veel tuppa, kus pakuti sooja sööki ja
pereisa poolt muidugi ka kaks pitsi viina. Pärast sööki näitas pererahvas oma
elamist, siis vahetati postiaadresse (e-mailidest ei tea nad mitte midagi) ja
telefoninumbreid ning tehti nende maja ees pilti. Ja oligi aeg edasi liikuda,
tänusõnade ja kummarduste saatel. Väga toredad inimesed on. Djakuju. Pererahvalt saime teada, et ukraina keeles aitäh on djakuju. Ja selle peale
vastatakse nazdaroovije ehk võta heaks. Pole päris sama tähendus, mis vene
keeles.
Aga teekond siis
muudkui jätkus. Kella 11 paiku istusime, vanad rattahundid, järgmise poe ees,
pool 2 aga juba Goroditše poe ees. Seal tahtis üks nn kohalik bojaar Kolja meie rahalist seisu pisut korrigeerida enda kasuks. Seda polnudki terve Ukrainas viibimise ajal veel
juhtunud, kuigi meid oli hoiatatud seesusguste „ärimeeste" eest. Esialgu tõi poest viina, mida
pidime lihtsalt viisakusest piisakese võtma. Eelmise päeva sahmakas oli veel
hästi meeles, nii et erilist isu selle järele ei olnud. Mida aeg edasi, seda
rohkem ta tahtis meid (turiste) peaaegu et vägisi enda juurde külla keelitada. Õnneks üks
teine kohalik, kes nägi ja kuulis, kuidas see Kolja poes tahtis kogu ostetud
kraami eestlaste maksta jätta, astus meie kaitseks välja. Ilmselt oli Koljal
plaanis eestlastelt seitse nahka koorida sel ilusal kevadõhtul. Üldse küsisid paljud kohalikud, et ega meid keegi solvanud
Ukrainas pole. On ise lahked ja tahavad, et külalistega midagi halba ei tehtaks
ka teiste poolt. Eestis sellist asja vist ei kuule. Selle lahke päästja nimi
oli Igor, kes ütles, et see Kolja on tavaline sitaratas, mitte mingi
külaautoriteet ja lubas ise meid kuhugi veesilma äärde juhatada. Ja viiski
ühe väikse järve äärde. Sinna sai laager püsti pandud ja Igorile tänutäheks ka
mõned klähvakad gorilkat pakutud. Võttis pahuraks, kui lonksust ülejääva osa topsist vastu maad virutas. Nagu meil oleks seda joogipoolist jalaga segada olnud. Aga neil on selline komme lihtsalt, et edasi ei anta topsijääki, pole midagi teha.
Üks nokk tuli veel õhtul telgi juurde õlut
nuiama, kusjuures tahtis ka sõpradele viia. Seda ta muidugi ei saanud, aga oli oht, et
ta võib oma semudega tagasi tulla ja võtta ka muid meelepäraseid esemeid kaasa, aga õnneks jäid
asjad siiski alles. Üpris ebameeldiv koht oli sellegipoolest.
26. mai
26. mai
Pärast minu
hommikust põlvini mudas solberdamist (põõsas käimine osutus oodatust
komplitseeritumaks) panime asjad kiiresti kokku ja tegime sealt minekut. Enne
järgmist peatust poe ees kooserdasid täiesti süüdimatult keset teed sedapuhku
kitsed. Pool üks istusime Sambiri raudteejaamas, nautisime päikest ja rüüpasime
kesvamärga, ainult paar päeva jäi veel Ukrainas olla. Ilm ja muud jamad olid
meid nöökinud küll mehemoodi, aga nüüd kui päike väljas, oli ikka hea meel, et
just sinna kanti ratastega läksime. On ju kõvasti mida meenutada. Poole kolme
paiku hakkas jälle vaikselt tibutama, kuiva ilma oligi juba liiga kauaks
hoidnud vist. Poe ees, müüri peal sahmisid üksnokk-mustvindid edasi-tagasi, ju
neil mingid soovid olid. Poe räästa all olid ka mingid satikad, Kidra arvas, et
need võivad pääsukesed olla. Selles külas tekkis ka pealkiri kogu meie
ettevõtmisele. Kidra arvas, et optimistide suvelaager Ukrainas on täitsa sobiv nimi. Jäi üle nõustuda. Kidra võlgneb
selle au eest siiamaani meile 1000 grivnat (iga teenus=1000 grivnat jutt tekkis
juba Lvivis, kui meid rongi pealt maha jäeti). Kui arvasime, et selles
reisistaadiumis on kõik hädad juba seljataga, siis eksisime järjekordselt. Mu rattal
läks ka kolmandat korda külavaheteel tagumise ratta rehv katki. Sedapuhku suure
aupauguga, nii et ka "mantlil" oli kena auk sees. Parandada seda enam
polnud võimalik, nii et tuli edasised kilomeetrid taas ratas käekõrval liikuda.
Küll see tegi meele heaks ikka. Selgeks sai ka see, et Lvivi me ratastega
tagasi sõita ei saa, seega tuli Ukraina raudtee teenuseid veelkord kasutada.
Aga rongi peale tuli enne ka jõuda, me olime sel hetkel kusagil pärapõrgus.
Mingit põlluvaheteed mööda sammusime siis. See päev tuligi laager jälle
suvalise võsa taha üles panna, päris märg oli olemine ja mitte eriti
meeliülendav.
27. mai
Äratus kell 9.30,
et rongi peale jõuda. Kaardi pealt mingi küla peilisime välja, kust rong võiks
minna Sambiri suunas – ilmselt tuli seal ka öömaja võtta, enne Lvivi rongi
peale minekut. Tammusime siis põlvini märjas savis ja mingit purretpidi üle
jõe. Mella arvas, et see oli raudselt Stalini vanaisa meistriteos.
Raudteejaamas selgus, et rongini on aega üle 3 tunni.
Lõpuks jõudsime
õnnelikult Sambiri ja võtsime hotellis Imperial toa 310 grivna eest. Päris
õudne oli meie välimus, ime, et meid üldse tuppa lasti – oleks voolikuga paras
üle lasta olnud eelnevalt. Aga pesta oli küll äärmiselt mõnus. Kotis olid mul
sokid isegi lõpuks ära kuivanud (neid sai kuivatada matka algusest saadik). Ja
siis siirdusid „härrad“ restorani
kolmekäigulisele õhtusöögile, ühel uhkem „frakk“ seljas kui teisel. Seekord oli
päriselt ka kolm käiku, mitte leib, vorst ja pakisupp nagu tavaliselt. Korralik toit
teeb südame soojaks küll, kui peale pakisupi ja tee pole mitu nädalat midagi
sooja saanud (Kidra organism ei pidanudki sellele valule vastu, pikaks
bussisõiduks on ju tore, kui seest segamini peksab). Tühja sellest 160 grivnast.
28. mai
Lahkumispäev. Kell 12.32
läks rong Lvivi ja sealt saime ka läbi linna bussijaama muidugi jalgsi
kõndida ratta kõrval, oma 9-10 km. Õnneks oli päike viimaseks päevaks meile
halastanud. 19.30 saime rattad tendi sisse mässitud (komps oli oluliselt
väiksem kui Tallinnast tuldud pappkarpidega).
Valmis koduteeks
Selle päeva esimene suutäis sai siis söödud juba kell 19.45. Buss väljus 21.00. Lvivi bussijaamas ringi takseerides kohtusime ühe eestlasega, kes oli samuti Ukrainas rattaga sõitmas käinud, üksinda. Tal läks ratas suhteliselt kiiresti katki ja „oli sunnitud“ mõne päeva Mustal merel mingi sõjaväeaegse sõbraga jahi peal mõõdutundetult alkoholi tarvitama. Ei vedanud tõesti mehel!
Rattad saime suhteliselt hästi seekord bussi peale ja sõit kodu poole läkski lahti. Kui Riiast Lvivi sõites tegi buss iga 4 tunni tagant peatuse, siis nüüd saime 14,5 tunni jooksul jalgu sirutama ainult ühe korra. Mellal läks selles mõttes muidugi paremini, et kahtlane nägu nagu tal on, võeti ta Ukraina-Poola piiril bussi pealt ainukesena maha oma kompse lahti laotama. Tema viga oli vist selles, et oli julgenud piirivalvurile isegi otsa vaadata, kui too reisijaid bussis takseeris. Aga lõpuks said kõik kannatused kannatatud ja sõit lõppes edukalt Tallinna bussijaamas. Seekordne kilometraaž kujunes mingi 400 km ringi, aga arvestades sealset maastikku ja meie (õigemini minu) äpardusi, siis pole kõige hullem.
Selle päeva esimene suutäis sai siis söödud juba kell 19.45. Buss väljus 21.00. Lvivi bussijaamas ringi takseerides kohtusime ühe eestlasega, kes oli samuti Ukrainas rattaga sõitmas käinud, üksinda. Tal läks ratas suhteliselt kiiresti katki ja „oli sunnitud“ mõne päeva Mustal merel mingi sõjaväeaegse sõbraga jahi peal mõõdutundetult alkoholi tarvitama. Ei vedanud tõesti mehel!
Rattad saime suhteliselt hästi seekord bussi peale ja sõit kodu poole läkski lahti. Kui Riiast Lvivi sõites tegi buss iga 4 tunni tagant peatuse, siis nüüd saime 14,5 tunni jooksul jalgu sirutama ainult ühe korra. Mellal läks selles mõttes muidugi paremini, et kahtlane nägu nagu tal on, võeti ta Ukraina-Poola piiril bussi pealt ainukesena maha oma kompse lahti laotama. Tema viga oli vist selles, et oli julgenud piirivalvurile isegi otsa vaadata, kui too reisijaid bussis takseeris. Aga lõpuks said kõik kannatused kannatatud ja sõit lõppes edukalt Tallinna bussijaamas. Seekordne kilometraaž kujunes mingi 400 km ringi, aga arvestades sealset maastikku ja meie (õigemini minu) äpardusi, siis pole kõige hullem.
Kui nüüd keegi
küsib, et miks, arvestades jutu sisu, oleme oma matka pealkirjaks pannud
optimistide suvelaager Ukraina vihmametsades, siis sellele on seletus täitsa
olemas. Need mõtted ja väljendid tekkisid kõige raskemates oludes, kui juba
mitu päeva oli lakkamatult sadanud ja mingit lootuskiirt ei paistnud kusagilt.
Näiteks, kui keegi ütles, et näe, vihma ei sajagi, siis oskas keegi kindlasti
lisada lause lõppu: „veel“. Või siis,
kui keegi lootusrikkalt pakkus, et „kas mulle tundub või taevas lähebki selgemaks“,
siis tuli kindlasti vastuseks „tundub!“. Selliseid pirne tuli muidugi
teisigi, kus väikemaski optimismis kahtlustatav matkakaaslane maapeale tuli tagasi tuua. Nii need
optimistid kord juba on.
No comments:
Post a Comment